- P1800E började att tillverkas i augusti 1969 och fick den nya B20E-motorn med elektronisk bränsleinsprutning av typen Bosch D-Jetronic, ny kamaxel och större insugsventiler, ZF:s M410växellåda från Volvo164, skivbromsar bak, aluminiumfälgar, mattsvart kylargrill, förbättrad kupéventilation med utsläpp på bakskärmarna, bränslepåfyllning nedflyttad till vänsterskärmen, vid ventilationsutsläppet, ny instrumentbräda och låsbart fack på kardantunneln.
2799 st 70’ior tillverkades. - Just denna är levererad november -69 med den snygga färgen stålblå metallic och i kombination med ”Klöverfälgar”.
- Nu skall den åter väckas till liv efter att den har varit avställd sedan 1998.
Vid en första inventering av vad som måste göras så är det standardåtgärder på en bil som har varit ur drift så länge.
-Bränslesystemet måste tömmas och rengöras samt byte av bränsleslangar.
-Kontroll av insprutningssystemet, tändsystem och elsystem.
-Byte av oljor och filter.
-Bromssystemet har rostat fast.
-Rost i bärande kaross delar.
Här har det bott någon som gillar ekollon 🙂
Kontroll av bränsleinsprutning.
Visade sig också att vattenpumpen läckte mycket.
Kompressionsprov på motorn visade bra värden. Dock lite lägre på 2’an med troligtvis bättrar det sig efter uppstarten.
Hela bromssystemet demonteras. Alla oken har rostat fast, bromsslangarna är dåliga och svullna, båda bromssköldarna fram är rostiga, skivorna och klossar behöver bytas och handbromsbackar måste bytas.
Rostig bromssköld
Dåliga bromsok och skivor.
Svullen bromsslang i genomskärning.
För att inte bromsrör och nipplar skall fördärvas vid demontering måste värme användas.
Dålig handbroms
Felaktig huvudbromscylinder måste bytas ut. Oanvända uttag har pluggats genom att vika bromsrör..
Avgassystem har gett upp..
Div låscylindrar måste bytas efter lång och trogen tjänst
Tanklocket fick lossas från insidan av bagaget då låset inte fungerar.
Och som sagt rost i tvärbalk b.la.
Nya däck kommer göra gött..
Bromssystemet renoveras..
Bakbromsar:
Frambromsar..
Ny VS gammal bromsskiva.
En riktig huvudbromscylinder monteras.
Hur skulle man klara sig utan sin fru.
Här hjälper hon mig med att lufta bromssystemet som så många gånger tidigare, tack 🙂
Muttrarna till avgasflänsen är alltid en utmaning, dessa släppte efter en rejäl omgång med gassvetsen.
Motorn får sig en rejäl service med nya delar i tändsystemet.
Ventilerna justeras.
Vattenpumpen byts ut.
Sen har även alla oljor bytts.
Bränslesystemet dräneras på gammal och illaluktande bensin och bränslefilter samt bränsleslangar byts ut.
Första uppstartsförsöket…
Den startar ganska omgående men någon givare i insprutningssystemet har inte riktigt vaknat då motorn stoppar direkt igen. Får mäta upp kallstartsventilen och se om den fungerar.
Efter rengöring av spridare och div justeringar vaknar motorn till liv 🙂
Div. rost har lagats b.la har en tvärbalk bytts ut.
Så här ser en väldigt trött växellådskudde ut.. detta gör att kardanen ligger mot karossen
Gammal batterifastsättning VS nytillverkad.
Då var det dags för en testrunda…
Låtlistan behövde lite reparation, alla låcylindrar har också bytta ut
Nu är P1800’an redo för sommaren..