Volvo PV544 -65

Denna härligt bevarade PV544 kommer att få div. översyn.


Förarstolens underrede justeras så att man kan få en bekväm körställning för benen.

Backspeglar monteras…

Textillisterna tar stryk under åren…

Snyggt med nya svarta.

Innan nya stänkskydd och plåtar kan monteras måste skärmarna rostlagas i infästningen mot stänkskyddsplåten på båda sidor.

Glappande yttre styrled är en mardröm för körupplevelsen och livstiden på däcken..

Motorhuven har fått sig en skada och behöver bytas ut.
En beg. huv kommer att lackeras och monteras.

Då var dags att fortsätta uppdateringen av denna fina PV’n. Denna gången skall motorrummet få sig en översyn.

Kompessionen och oljetrycket är bra och motorn går fint. Oljetråget kommer demonteras och rengöras. Oljepumpen kommer få ny fjäder och kula. Vattenpumpen kommer bytas och tändelarna kommer också att bytas ut.

Förgasaren får ny spjällaxel då den gamla glappande och läckte ut bensin på grenröret.

Kabelhärvan rengörs från gammal färg och olja..

Listen för framrutan byts ut. Riktigt svårt att få bort gammalt tätningmedel.

Lite rost får lagas också…

Motorrummet slipat och maskerat

Även fronten behöver lite ny plåt..

Då var allt lackat i Volvo kod79.

Motorn har också fått en store service.

Nu kommer nästa uppdatering av denna fina PV544.

I princip skall nu allt bakom A-stolparna renoveras.
Detta innebär en del rostlagning, riktning av bucklor och lackering.

Bakskärmarna och infästningarna är rostiga och behöver lagas.

Höger bakskärm…

Här kommer en liten översikt av vad som behöver rostlagas i bakändan.

Och så blir det lite ny plåt…

Trösklarna på båda sidor behöver lagas samt sidoplåten bakom förardörr måste bytas ut.
Även golvet är rostskadat och behöver ny plåt.

Nu är PV´n fri från rosthål 🙂

Nu börjar förberedelserna inför lackering.
All gammal färg måste bort. Detta är viktigt då det finns “kryprost” under. Speciellt på taket är detta vanligt. På denna PV`n är dessutom taket lite buckligt så detta måste rättas till.

Taket har fått ett flertal bucklor under åren och måste riktning spacklas.
Om man känner över ytorna som skall riktas och markerar med en penna underlättar detta vid spacklingen.

Karossen, skärmar, dörrar och bagagelucka är nu förberedda för lackering.