Amazon 123 GT -67

Detta är en  mycket ovanlig Amazon som är väldigt eftertraktad. (se detaljerad spec. längre ner på sidan).
Denna bilen kommer att genomgå en karossrenovering för att få rostangreppen åtgärdade.
Även en del mekanisk service kommer att genomföras.

Följande utrusning skiljer sig från en vanlig Amazon
Källa: http://www.volvoamazonpictures.se

Volvo 123 GT:

  • Endast med tvådörrars kaross (P 130)
  • B18 B motor utan oljekylare med effekten 96 hk (DIN) / 115 hk (SAE)
  • M41 växellåda med Laycock de Normanville överväxel typ D
  • Bromsservo (samma som 122 S)
  • Tre-ekrad GT-ratt med Volvo GT-emblem
  • Förvaringshylla i instrumentpanelens stoppning
  • Varvräknare från Smiths med högblank ring, röd nål och 10×100 gradering
  • Kromade Recaro fällbeslag på framstolarna, fullt fällbara
  • Tre GT-emblem på karossen
  • Två Hella 162mm extraljus (fjärrljus och dimljus) + med halogenlampor och med överdragsskydd (vita med blå Volvo-text)
  • Runda backspeglar på framskärmarna ++
  • Heltäckande eloxerade hjulsidor
  • Kromad avgasrörsförlängare
  • Andra torkararmar och torkarblad av kraftigare typ
  • Belysning med kvicksilverbrytare i bagage- och motorrum (gallerskydd finns som tillbehör)
  • S.E.V./Motorola växelströmsgenerator på 35 A, först med heltransistoriserad men senare med mekanisk regulator +++
  • Varningsdekal angående växelströmsgenerator på motorhuvens insida
  • Extra elkonsol i motorrummet
  • Pirelli Cinturato P3 ++++ bältdäck i dimensionen 165SR15 på 4″ fälgar (aldrig 4½”)
  • Sportigare stötdämpare från P 1800
  • Kraftigare bussningar till bakaxeln
  • Kraftigare signalhorn av starktonstyp (Bosch)
  • Separat tillägg till instruktionsboken
  • Officiellt endast i färgerna körsbärsröd (46), pärlvit (79) och mörkgrön (94)
  • Ett ganska stort antal bilar levereras med stålblå metallic lack (53/102) +++++
  • Ett fåtal bilar levereras med blågrön metallic lack (53/91) +++++
  • Färgen mörkblå (96) är relativt vanlig på exportbilar och på 123GT sammansatt i Kanada
  • Färgen ljusgrön (91) förekommer liksom ljusblå (95) men är antagligen väldigt ovanliga (ch.-nr. 250024 respektive 250112, båda Volvo Canadian GT)
  • Typbeteckning 133351/2M (Torslanda), 133951M (Ghent, Halifax)

För att man skall få lite struktur vid rostlagning har jag för vana att börja höger fram och jobba mig runt bilen “medsols”. 

Denna bilen har rostat på de ställen som är vanligast på Amazon.
Då skärminfästningarna har varit bytta vid något tidigare tillfälle så är det viktigt att montera framskärmarna för att se om de passar.
Här behövdes en del justeringar innan det passade bra.

Då är det bara att ta itu med rosten….

Riktning av skadad tröskel.

Rostig A-stolpe.

Bagageluckans nederdel är rostig på ut- och insida

Ny stomme..

Och därefter yttre plåten som viks runt stommen.

Även vänstra delen av luckan är dålig..

Om man jobbar efter en mall så tappar man inte originalformen

Viktigt att vikningarna blir jämna och fina.

Nya Lesjöforsfjädrar runt om. 

Då man någon gång har bytt hela skärmkanten på både höger o vänster sida och även dessa nu har rostat upp så kommer skärmarna att bytas ut.

Inpassning av nya skärmen.

Även vänstersidan behöver rostlagas.
Ny innerskärm och sandplåt och därefter en ny skärm.

Båda dörrarna får ny plåt på underdelen.

Lackering påbörjad..

Sportavgassystem ger gött ljud

Rengöring och ny olja….

Trasigt växellådsfäste..

Även nytt kyl, vattenpump, värmeventil och nya slangar monteras

Nytt bränslesystem med ny tank, pump, filter och slangar.

Standardproblemet läckande styrväxel avhjälps med en ny packbox.

Nya “lyktpottor” med glidkåpor.

När man har haft ur rutan och bytt gummilisten så är det en utmaning att sätta tillbaka dekorationslisten 🙂

Rostiga ventilationsrutramar byts ut.

Nu är detta projektet klart från våran sida. Kunden kommer att färdigställa det sista på bilen själv.