Volvo 164E -73

Vem har inte i sin ungdom drömt om att 
få äga en Volvo 164E -73’a med helt otroliga 160 hk,
i den underbara färgen grön/blå metallic (115).

Denna bilen har varit avställd
i ca 17 år och är i behov av en renovering.

Tanken är i första hand att se över bromsarna och därefter få den besiktigad.
Det är bra om man kan köra lite med en bil som skall renoveras för att bilda sig en uppfattning om skicket och eventuella problem innan man börjar demonteringen.

Besiktad U.A

Så här ser förutsättningarna ut inför renoveringen.
Första målet är att svetsa upp rosten.
Rosten som behöver lagas finns i dörrar och vänster framskärm samt i frontinfästningen. Även runt rutan fram behöver det svetsas.

Fronten behöver en översyn också.

Alla 4 dörrar behöver rostlagas.

Tillverkning av plåt till rostig dörrsida

Huvinfästningarna på båda sidor behöver sig en översyn också.

Klassisk Volvorost.

Vänster huvinfästning

Då var det dags att fortsätta med detta projektet som har vilat i 4 år…

Alltid lika spännande när man tar bort baksätet. Vilka skatter gömmer sig här 🙂

Stor myntskatt, ring med ädelsten 😉 och lite annat ”krafs”

Demonterar lister för att inte missa ev. rost

Upps….

En gammal innovativ lagning…

Bakpartiet behöver lite ny plåt

Golvbrunnens plugghål har börjat rosta och byts ut

Golvet vänster fram och domkraftsfästet behöver en del uppmärksamhet….

Hela bilen görs plåtren innan lackering.
Upptäcker att denna bilen har varit plåtren och omlackad vid ett tidigare tillfälle för många år sedan. Tyckte att det var konstigt att det låg tjock gul grundfärg (sprutspackel) närmast plåten då Volvo använde grå primer. Med det visade sig bla under de limmade blanklisterna på dörrarna där den gamla primern fanns kvar där.

Och det fanns även omlackeringar efter det….

Det tar sin tid…

Och här dyker det upp fler gamla lagningar.
Är förundrad över att denna typen av ”snabblagning” har hållit så pass bra som den gjort då det inte har krupit genom någon fukt och orsakat rost som lyft lacken.

Men den gammla lagningen åker i papperskorgen….

För att kunna bocka plåt i flera vinklar tillverkas ett hydrauliskt plåtbockningsverktyg.

Fler gamla lagningar…

Även vänster sida har uppdaterats någon gång med en ”snabblagning”….

Vänster stötdämparförstärkning är dålig och byts ut.

Spackling är kreativt 😉

Nu börjar den roligaste fasen :), lackering. 2 lager epoxy grund, 3 lager slipgrund, 3 lager metalicbas och 2 lager klarlack.

Passar på att måla bagaget också..

NOS franska Cibie

Dragkroken behöver lite kärlek….

Emblemen renoveras..

Motor och motorrum skall också få en översyn . Växellådan skall uppdateras till en M410 med overdrive som kommer att lira bra med 73’ans bakaxel som har 3,54 i utväxling. Detta kommer att ge ett bekvämt motorvara på 2250 rpm vid 100 km/h om man lägger på 215/65 däck bak.

För att få det rätta ”stuket” breddas en uppsättning fälgar till 7″

Alla delar glasblästras innan återmontering i motorrummet.

komp. test visade att alla cylindrarna låg runt 12kg och vid kontroll av lager så var även dessa bra. Denna motorn har varit renoverad tidigare. Dock var kuggflankspelet på både kamaxeldrev och oljepump för stort så dessa byttes ut.

övriga delar monteras på motorn..

M410 overdrive som har fått nya tätningar och solenonid.

Min älskade fru hjälper gärna till när det behövs?. Karossen hämtas från externa lagret.

Växellådsbalken måste modifieras för att M410 lådan skall pass

Kardanaxeln renoveras och kortas av för att passa till overdrive lådan.

Då är drivlinan på plats?

Bränslepumpen behöver lite uppmärksamhet….

Inredningen skall åter på plats efter rengöring…

Skinnklädsel har gjort sitt efter 50 år… så nu blir det en ny skinnklädsel. Det blir ett jättelyft för bilen?

Bromsar och hjulupphägningar renoveras..

Bakaxeln går fint och är tyst men viktigt att demontera kåpan och rengöra ”bottengägget”.

Lite smått o gott bla Lesjöfors sportfjädrar och gasdämpare.

Passar på att dra nya bromsrör när det är lätt att komma till.

Framvagnsdetaljerna monteras..

Framskärmarna på plats…

Blästerskåpet är väl använt…. här får sig lyktpottorna en omgång.

Renoverat grillemblem…

Främre stötfångare behöver riktas och snyggas till.

Lesjöfors sportfjädrar är sänkta 30mm men fram sänkte jag dem 40mm till för att få rätt stuk?

Motorrums belysning.. det var bättre förr

NOS Volvo backspeglar.

Overdrive…. 🙂

Då det var helt omöjligt att få tag i en original OD-spak så fick det bli en modifierad alá 80-tal ?.

Det främre dubbla avgassystemet är original och resten är byggt i 2,5″ rör med en lite kortare ljud dämpare för att få till ett gött ljud.

Listmontage….

Hjulinställning på Tjörns Däck.

Nu är projekt 164E klart!