Amazon 121 -65

1965 presenterade Volvo en rad nya förbättringar på Amazonen.

  • Skivbromsar fram blir standard på alla vagnar
  • Nya fälgar med åtta hål för kylningen av skivbromsarna, dock med bibehållen dimension om 15×4″ (15×4½” för P 220)
  • Svarta däck utan vit rand på samtliga vagnar (vit rand på vissa exportmarknader)
  • Nya navkapslar i förkromad, rostfri plåt med ett svart ”V” i centrum
  • Nya signalhorn med effektivare genomträngningsförmåga (av starktonstyp)
  • Ny luftrenare på B18 A (samma som PV 544)
  • Ny bränslepump med plåtlock (tidigare glas)
  • Gummislang ersätter bränslerör mellan bränselpump och förgasare
  • Ny kylarmaskering (grill) med tre lodräta ribbor, och med B18-emblemet ersatt av ett Volvo-emblem (”järnmärket”) *
  • Nya sköldformade skärmemblem på 121 och 122 S (det senare nu även på Volvo Canadian)
  • Interiören nu helt i vinyl – tidigare endast på exportbilarna till USA och Kanada
  • Interiörer finns i färgerna röd, svart, läderfärgad och ljusblå
  • Nya framstolar med högre ryggstöd, lägre sittdyna och med svankstöd (som justeras med skruvmejsel)
  • Baksätet får ett infällt fällbart armstöd (ej Herrgårdsvagnen)
  • Kurvhandtag på instrumentpanelen
  • Ny leverantör av ratt, med annat avstånd mellan hålen för rattavdragare
  • Värme till baksätet från defrosterkanalen (tidigare ett populärt tillbehör)
  • Rostutsatta delar galvaniseras, bl.a. trösklar och front (dimsprutning av dessa utgår)
  • Nya, svarta formpressade kupé- och bagagerumsmattor
  • Textilmatta på hatthyllan i P 120 och P 130
  • Panelen under bakrutan i P 120 och P 130 kläs i samma material som innertaket
  • Nya kombinationer av klädhängare och kurvstroppar
  • Nya säkerhetsbälten i P 130 (ej USA och Kanada)
  • Nya invändiga dörrhandtag och fönstervevar
  • Sidorutorna får bredare gummilister då de gamla vände sig nedåt då rutorna hissades ner
  • Nya stänkskydd bak **
  • Ny gummikåpa vid handbromsspakens fot

Denna fint bevarade Amazonen från 1965 kommer att hel renoveras.
Bilen levererades ny 4/8 1965 till Harry Andersson i Vadstena,
Tanken är att den skall original renoveras och lackeras i den fina grafitgrå original kulören.
Den har klarat sig mycket bra från rost och inredningen är i fint skick.
Stora ytor av bilen var plåtrena vid inköp och har därför epoxigrundats för att ej ytrosta.

Inredningen plockas ur för att man skall få bra tillgång till hela karossen.

Motorrummet har rensats…

En rostinventering är alltid bra att göra innan man börjar att svetsa..

Så om man börjar höger fram och går medsols runt bilen så blev det så här..
Skärmbalk H fram bytes

En gammal fult monterad tvärbalk H fram bytes. Den var också monterad över original balken…. suck…

Litet hål H fram längsgående balk.

H tröskel yttre bak.

Gammal lagning H bakre skärmkant byts ut.

Reservhjulsbaljan behöver lagas lite

Hjulhus V bak.

Vänster bakre yttre tröskel.

Golv V fram litet hål

V främre tvärbalk

Gammal lagning V skärminfästning byts ut.

Framskärmen får lite ny plåt..

Summan av detta är att denna bilen har klarat sig relativt bra från rost.

Gammal ljudisoleringsmatta tas bort från bagaget.

Nu är hela karossen lagad och rostfri. Det är då superviktigt att plocka ihop karossen för att se så allt passar och att alla ”springor” har rätt mått.