sid.5

Bakre plåten har varit utsatt för en reparation vid något tillfälle och därmed är den spacklad och även rostig. Hela plåten kommer att bytas ut mot en ny.

Här kommer en liten kort överblick av vad som väntar på vänstersidan 🙂

Tröskeln på denna sidan är i bedrövligt skick. Det är bara att byta ut inre och yttre tröskelplåt samt bottensvällaren.

Då var det golvet som behöver lagas och tvärbalken byts ut.

A-stolpens nedre del är dålig och lagas med 2mm plåt, även torpedsidan byts ut.

Rutramen lagas med hjälp av en ”donator” plåt.

Karossen är nu rostfri… 🙂

Dörrar, skärmar, huv och front är nu injusterade på karossen. Så nu är det bara att demontera allt igen och förbereda inför lackelackering.

Lite blästring behövs…

Lacken måste slipas bort där man kan misstänka underliggande rost.

Nu är bilen klar för att börja lackeras.

Epoxyprimer….

Alla delar lackeras separat. Här är slipgrunden lagd..

Och därefter blir det originalfärgen Volvo Röd nr46

Nu kommer detta projektet att få vila i några månader då andra projekt står på kö. Alla karossdelar har endast hängt på plats provisoriskt tills vidare. Planen är att ha den körklar till sommaren.

Då var det dags att starta upp detta projektet igen.
Drivlinan kommer att renoveras och provköras i motorbänken.

Denna motorn var i väldigt bra skick. Ingen ” vändkant ” i cylindrarna och lagren var väldigt fina. Dock var det som i alla gamla motorer gott om oljeavlagringar.

Kylsystemet spolas rent….

Förutom byte av alla lager, ringar, kamaxel etc.. så renoveras all övrig kringutrustning…

Toppen planas 0,15 mm och renoveras.

Då är motorn provstartad och justerad.

Då var det dags för framvagnen att få sig en renovering.

Alla delar i framvagnen blästras och målas.

Bakaxeln demonteras och delarna blästras o målas.

Alla bussningar och bromsdetaljer byts ut och framvagnen återmonterat.

Även bakaxeln får nya bussningar och bromsar.

Nya bromsrör tillverkas

Kardanaxeln renoveras med nytt stödlager och nya knutar.

Instrumentpanelen behöver lackeras och mätare behöver sig en översyn. Även kabelhärvan måste snygga till.

Vanligt problem är att lackeringen släpper på instrumentet. Ny färg i rätt kulör ”stöpplas” på med en svamp för att få den rätta ytan.

Då var det dags att börja återmontera motor.

Sportavgassystem??

Bakre elsystemet med lampor på plats.

Instrumentpanelen och det elektriska runt den klart..

Renoverad ratt

Stolarna underrede renoveras och lackeras

Huvuddelen av elsystemet är nu inkopplad. Härlig känsla att hon vaknar till liv igen när man vrider på nyckeln ??

Då var front, skärmar och huv på plats…

I motorrummet är allt kopplat och klart…

Nu blir det inredning….

Tur att man kan få en hjälpande hand av frun??

Nytt innertak monteras.

Gamla solskydd blir som nya m.h.a specialblandningen (3 del t-röd/1 del Glyserol).

Paneler monteras

Rutorna är på plats igen..

Lite belysning …..

Bagaget får ny ljudisolering och papp

Då lite delar är restnoterade som tex. bränsletank och stötdämpare så kommer detta projektet att få vila lite.

Nu är det dags att färdigställa detta projektet

Hjulinställning på Tjörns däck.

Nu är Amazonen besiktad UA och helt klar för sommarens resor.

Tillbaka